Przedsiębiorstwa nie mają innego wyjścia. Muszą aktywnie postawić na transformację cyfrową. Bez tego trudno rywalizować na konkurencyjnym rynku. W 2025 roku powinno to być jeszcze bardziej widoczne. Potencjał technologii i sztucznej inteligencji wzrasta. Nic więc dziwnego, że w wielu sektorach jej korzystanie jest już standardem. Sprawdź, jak wygląda i na czym polega transformacja cyfrowa przedsiębiorstw w 2025 roku.
Czym jest transformacja cyfrowa w biznesie?
To złożone zagadnienie. Transformacja cyfrowa w przedsiębiorstwach to szereg działań opartych na wdrożeniach narzędzi IT oraz AI, których celem jest usprawnienie działalności firmy czy podniesienie jakości świadczonych przez nią usług. Obejmuje to wiele obszarów, w tym m.in. procesy wewnętrzne, obsługę klienta i inne. Skala transformacji może być różna. Zależy to od specyfiki danego biznesu, jego potrzeb oraz aktualnych możliwości biznesowych i infrastrukturalnych. Poniżej w kilku zdaniach opisano podstawowe etapy transformacji cyfrowej, które powinniśmy obserwować w polskich przedsiębiorstwach w 2025 roku.
Jak mówi COO, Easycall.pl
„Transformacja cyfrowa w 2025 roku to już nie tylko trend, ale konieczność dla firm, które chcą utrzymać swoją konkurencyjność. Kluczowe jest nie tylko wdrażanie nowych technologii, ale także budowanie cyfrowej kultury organizacyjnej i inwestowanie w kompetencje pracowników. W EasyCall widzimy, że firmy, które skutecznie łączą automatyzację, AI i chmurę, osiągają większą efektywność operacyjną i lepszą jakość obsługi klienta.”
Wdrażanie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji
Jednym z elementów transformacji cyfrowej jest wdrażanie narzędzi opartych na AI. Wykorzystywane są one m.in. w zarządzeniu przedsiębiorstwem (np. przesyłanie dokumentów, analizy i raporty), obsłudze klienta (np. voiceboty, chatboty) oraz w wielu innych obszarach. Obecnie staje się to już standardem. Wiele firm w większym lub mniejszym stopniu korzysta z potencjału sztucznej inteligencji i dotyczy to zarówno dużych korporacji, jak i małych przedsiębiorstw i jednoosobowych działalności gospodarczych. Odpowiednio dobrane i wdrożone narzędzia pozwalają na automatyzację rutynowych działań oraz na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.
Rozwiązania chmurowe
Co jeszcze robi się w ramach transformacji technologicznej? Ciekawym wyborem są rozwiązania chmurowe. Świetnym tego przykładem jest m.in. cloud contact center, czyli nowoczesny model obsługi klienta. W jego ramach oprogramowanie znajduje się w chmurze i nie ma potrzeby posiadania własnych serwerów i drogiej infrastruktury. Chmura wykorzystywana jest również do zapisywania danych oraz do ich przesyłania wewnątrz organizacji, jak i w kontakcie z zewnętrznymi interesantami.
Tworzenie cyfrowych miejsc pracy
Nowoczesne rozwiązania technologiczne odmieniają to, jak wygląda praca w XXI wieku. Coraz częściej spotykamy się z tzw. cyfrowymi miejscami pracy. W praktyce oznacza to, że pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki w dowolnym miejscu na ziemi, o ile mają dobre połączenie internetowe. Dzięki temu logują się do oprogramowania w chmurze i mogą pracować w modelu zdalnym. Sprawdza się to w wielu firmach stawiających na rozproszony zespół oraz ograniczających koszty związane z utrzymaniem stacjonarnego biura. Tego typu transformacja powinna być prowadzona odpowiedzialnie, ponieważ nie w każdym sektorze i nie każdy podmiot może sobie pozwolić na pełną pracę zdalną.
Nowoczesne narzędzia do zarządzania marketingiem i sprzedażą
Spore możliwości obserwujemy w marketingu i sprzedaży. Standardem jest wykorzystywanie nowoczesnej technologii w dotarciu do klienta oraz w prowadzeniu kampanii reklamowych. Ponadto systemy CRM i inne narzędzia ułatwiają zarządzanie sprzedażą oraz pozwalają na podniesienie jej efektywności. W ramach transformacji cyfrowej warto rozważyć również korzystanie z kampanii masowych SMS i VMS, voicebotów czy też wirtualnej centrali.
Na tę ostatnią uwagę zwrócił Adrian Zarzeczny, czyli CEO Digital Praud, podkreślając, że:
„wirtualna centrala telefoniczna to dziś nie tylko oszczędność, ale przede wszystkim elastyczność. Firmy mogą skalować swoje operacje bez konieczności inwestowania w drogi sprzęt, a integracja z nowoczesnymi systemami CRM sprawia, że obsługa klienta staje się bardziej inteligentna i efektywna”. Bez wątpienia przemawia to za skorzystaniem z jej potencjału.
Zmiany w rekrutacji
Automatyczne systemy zarządzania pracownikami wspierają HR w rekrutacji i monitorowaniu efektywności zespołów. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i automatyzacji HR w 2025 roku jest bardziej efektywny niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy korzystają z inteligentnych systemów do zarządzania pracownikami, które pozwalają na:
Automatyczną rekrutację – AI analizuje CV i dopasowuje najlepszych kandydatów do stanowisk.
Monitorowanie produktywności – systemy mierzą efektywność pracowników i sugerują poprawki w organizacji pracy.
Analizę satysfakcji zespołu – narzędzia AI analizują nastroje i zaangażowanie pracowników, pomagając w zapobieganiu wypaleniu zawodowemu.

Witajcie na moim blogu! Jestem prawniczką specjalizującą się w szeroko pojętej medycynie. Na moim blogu znajdziecie porady dotyczące prawnych aspektów operacji, zabiegów i innych sytuacji związanych ze zdrowiem. Piszcie do mnie, jeżeli macie pytania!